het DEOdrive project bij ROC van Amsterdam

We houden de vorderingen van het Duurzaam Elektrisch Ombouwen project inmiddels bij op www.deodrive.nl.
Maar ook op deze plaats willen we graag een update geven van de vorderingen. Het heeft allemaal iets langer geduurd dan Gedacht maar wat hebben de studenten en docenten van ROC van Amsterdam hard en vakkundig gewerkt! We hebben gezamenlijk een topprestatie neergezet waarvan buitenstaanders dachten dat alleen een Hogeschool of Universiteit het kon. Niet dus! ROC van Amsterdam laat zien dat door slim samenwerken tussen Elektrotechniek, Motorvoertuigtechniek, installatietechniek en last but certainly not least metaal en techniek deze topprestatie van duurzame innovatie mogelijk is.

Heel veel dank aan iedereen die direct of indirect heeft bijgedragen!

Met de Nissan Leaf op stap: ALLEEN batterijen

Zondag 13 november. Met de familie besloot ik een dagje met de Nissan Leaf op stap te gaan. Het zou een retourtje Oegstgeest-Houten worden. Met een korte tussenstop in Alphen aan de Rijn, zo bleek later.

Ik haalde de auto volgens afspraak op bij de Haagweg in Leiden, een parkeer-mobiliteitscentrum in Leiden. Een mooie auto de Nissan Leaf. Ik had er enkele maanden eerder al eens mee gereden met Vincent Everts, die zich heeft opgeworpen als nationale Leaf Plan website, waarop hij zijn ervaringen met de Nissan op batterijen, zonder enige backup, deelt. Dat de auto heerlijk rijdt, mooi is en vooral snel, dat wist ik dus al. Maar wat ik niet uit ervaring kon vertellen, is de ervaring van het rijden met een oprakende batterij die alleen aan een elektrisch infuus kan worden opgeladen.

Opvallend genoeg maakte mijn vrouw, die nog een paar tandjes groener is dan ik, zich van tevoren ernstige zorgen over de batterij. Nu kent zij mijn pleidooi voor een brandstofcel op waterstof om de narigheid van een lege batterij te voorkomen, maar ik denk dat de zorgen toch ergens ander vandaan kwamen.

De batterij was helemaal vol en gaf aan dat we ongeveer 120Km konden rijden. Houten vice versa is 140Km. Dat werd dus laden met de stekker bij vrienden. Bij aankomst bleek deze inschatting juist, er restte nog maar 30Km op de teller van de batterij.

Het was een gezellige middag maar zo tegen vijven had de auto net twee uur aan de lader gehangen en er was slechts 30Km op de actieradius bijgeschreven, tien kilometer te weinig dus om Oegstgeest te halen. Mijn gevoel zei dat we het bij zuinig rijden net wel zouden kunnen halen. Toch reden we naar de oplaadpaal van Arla in Houten. Na een paar minuten werd de ring om de stekker aan de paal niet blauw in plaats van groen, ondanks driftig gewapper van mijn kant met een soort van oplaadkaart. Ik had de hoop dat er misschien iets was bijgeladen, maar een rationele stem in mij vertelde mij dat dit waarschijnlijk geenszins het geval was.

Deze manoeuvre kostte op zich al wat kilowattuurtjes en ik mag van geluk spreken dat de verwarming kapot was anders was de batterij nog eerder op geweest. Intussen daalde de thermometer naar 3 graden Celsius en op de achterbank begon het terechte klagen over de kou.

Bij Alphen, je voelde het al aankomen, was de koek bijna op. Nog 7 kilometer op de teller en ik nam de afslag naar Elvolution, een partner van mijn DEO-Drive project (Duurzaam Elektrisch Ombouwen). Volgens de in de LEaf ingebouwde routeplanner zou daar een snellaadpaal zijn. Bij aankomst bleek mijn vermoeden waar te zijn: Er is er wel een, maar die bevindt zich binnen. Ik belde daarop een van de mensen van Elvolution die ik toevallig ken. Gelukkig wist hij me te vertellen, dat de Nissan Dealer in Alphen er een heeft, een snellader. Top, slechts een kleine 3Km zijn wij nog verwijderd van de redding.

Ik zette de verlichting van de auto, de klimaatbeheersing, die toch alleen maar koud bleef en de navigatie uit. Verder reed ik als een driewieler zo langzaam. Dit moest me lukken, zo wist ik. Mijn vrouw was, begrijpelijk, inmiddels een geheel andere mening toegedaan. Mijn telefoon deed de navigatie. Nog 1,5Km te gaan. Achter mij begint een auto driftig te seinen. ik stop en laat het raampje zakken. Een opgewonden man in een grote SUV wijst mij er op een politietoontje op, dat mijn verlichting uit is. Mijn vrouw begint instemmend te knikken met bijbehorende geluidjes van irritatie en herkenning. Ik vertel de beste man dat ik mijn batterij moet sparen. “Lekkere auto!”, riposteert de man en hij rijdt met veel lawaai weg. Mijn vrouw kan niet anders dan de man gelijk geven en mij er nog eens van langs te geven. Dat helpt kennelijk enorm, maar de batterij blijft even leeg.

Ik ga het halen, hield ik me voor, terwijl het vrolijke dashboard mij met verschillende tekens en geluidjes te kennen geeft, dat het zeer binnenkort toch echt gedaan is met de pret. Het wordt kouder en kouder in de auto. Ik word een beetje euforisch: De winst was aan mij, de beker staat opgepoetst op het podium, straks zal het publiek juichen, de kleintjes wellicht iets spontaner dan mijn eega.
Vlak voor de rotonde houdt mijn Nokia het voor gezien.

Een geluk: op de routeplanner van de Leaf, die ik bij nader inzien niet uit had weten te zetten, zag ik rechts na de rotonde het magische woord “Koperweg” staan: het adres van de Nissan Dealer.
Ik parkeerde de LEaf met zijn neus vlak voor de imposante paal, die, zeker gezien de omstandigheden iets weg leek te hebben van een van de zuilen van Hercules, Stonehenge, de Eiffeltoren, de Euromast en altaar, tezamen.

Ik pakte de stekker uit de achterbak. Verkeerde, deze was voor 230Volt en deze paal ramt de electronen met 99 Ampere bij 385Volt naar buiten. Er MOET een tweede stekker aan boord zijn dacht ik. En ja hoor, in een mooi vast gemonteerd rugzakje bevind zich de kabel voor het snellaadfeest. De kinderen dansten en sprongen rond mede om zich op te warmen.
Na ruim 5 minuten was de batterij 40% opgeladen en de lampjes gaven aan dat er weer 40Km in het verschiet lagen.

Terug naar Oegstgeest. Nooit geweten dat deze tekst ook nog deze betekenis zou krijgen.

Komende weken presenteer ik aan schoolkinderen een miniatuur-waterstofauto, die het probleem van lege batterijen oplost. Komend jaar zullen als het mee zit de eerste omgebouwde auto’s met waterstof brandstofcel op de Leidse wegen rondrijden. Wordt vervolgd!

Hoeveel kunnen overheden en bedrijven besparen op software

Uw organisatie gebruikt software voor allerlei verschillende processen.

U  wilt software die aan een of meerdere van de volgende eisen voldoet:

  • Efficiënt
  • Effectief
  • Flexibel in tijd en locatie
  • Aanpasbaar aan uw specifieke wensen en eisen
  • Niet met handen en voeten gebonden zijn aan één leverancier
  • Toegankelijk via het web (SaaS, “In the Cloud”, mobiel bereikbaar
  • Veilig
  • Voordelig
  • Schaalbaar
  • Professioneel

Herkent u uw wensen of eisen in een of meerdere van bovenstaande punten? Neem dan contact op. Marcus Rolloos Coaching Result adviseert objectief als het gaat om het gebruik van de voor uw organisatie beste software oplossing. Vaak is dat “open source” maar dat hoeft niet per se. Wel is het vaak heel goed mogelijk om door slim gebruik te maken van open source koppelingen uw bestaande oplossingen  met elkaar te integreren.

Business Intelligence Dashboard
U kunt daarmee een totaaloverzicht verkrijgen in een Business Intelligence “Dashboard” met alle actuele en vitale bedrijfsinformatie in één overzicht.

Document Generator

Wel eens goed gekeken naar de (verborgen) kosten van uw huisstijl en het maken van de juiste documenten? Welke documenten worden er binnen uw organisatie gemaakt? Daar zijn interessante oplossingen voor die u veel geld kunnen besparen. Doordat uw medewerkers sneller documenten kunnen maken werken zij effectiever en sneller. U verdient zo in dezelfde tijd meer geld. Daarnaast geven wij u inzicht in hoeveel u kunt besparen op kostbare licenties.

Not for profit sector
www.osor.eu
Bovenstaande geldt ook voor de not for profit sector. Echter dan vertaalt zich de besparing in het effectiever inzetten van het budget, waarbij uw medewerkers effectiever kunnen werken, kunnen telewerken (Het Nieuwe Werken of Flexwerken) en kunt u een deel van uw budget vrijmaken voor andere belangrijke doelen.

Neem vrijblijvend contact op, de eerste inventarisatie om in kaart te brengen hoeveel geld u hiermee kunt verdienen en of besparen is geheel kosteloos.

Topsport en personal coaching

Authenticiteit. Het lijkt eenvoudig. En het is van het grootste belang. Op persoonlijk vlak, in je gezin, in je vrije tijd, bij topsport en in je werk. “Dicht bij jezelf blijven.” En tegelijkertijd doelmatig communiceren met anderen zodat authenticiteit niet verwordt tot lompheid.

Floris Evers, tophockeyer over coaching, leiderschap en authenticiteit

In een interview in de Volkskrant van 20 augustus 2011 vertelt Floris Evers een aantal interessante dingen over topsport, authenticiteit en coaching. Hockey en topsport in het algemeen is daarbij meer dan een metafoor. De parallellen zijn overduidelijk.

“We hebben onze tegenstanders in het verleden te groot gemaakt. We gingen aan de gewichten hangen, omdat de Australiërs zulke dikke armen hadden en de Duitsers zo degelijk waren. Die ploegen hebben ook hu  eigen identiteit. Maar wat is de Unique Selling Point van Nederland? Onze aanvallende creativiteit. Nu we weer vanuit onze cultuur hockeyen, ogen de Aussies plotseling log en blijken de Duitsers kwetsbaar. Natuurlijk telt straks alleen de EK-finale.” Het EK Hockey is 20 augustus tot en met 28 augustus 2011 in Mönchengladbach.

Ook via zijn maatschappelijke carrière zoekt Evers de kern van het leiderschap. “Veel metaforen uit de sport gebruik ik in mijn werk en andersom. Ik ben opgegroeid in een hiërarchische sportwereld. waarin je als speler iets opgedragen werd. Ik geloof veel meer in een vorm van leiderschap, waarbij de werknemer meer verantwoordelijkheid krijgt. Dus niet klokken bij het binnenlopen maar iemand beoordelen op het resultaat. Ik heb coaches gehad die het eten van chips en chocola op de kamer ten strengst verboden. Zag je in de supermarkt plotseling drie volle winkelwagentjes zonder eigenaar als de trainer binnenkwam. Het zal bondscoach Van Ass een zorg zijn of je tien hamburgers eet, zolang je maar presteert. En dus doet niemand dat, want we willen allemaal topfit zijn. Het gaat mis zodra coaches alles willen controleren. Met hun tactiek willen ze onzekerheden uitbannen. Maar totale controle is een illusie, dat ideaalbeeld moet je durven loslaten.”

“…Teun  [de Nooijer, red.] verloochent zichzelf niet. Is hij daarom geen goede leider? Je bent zeker geen leider door hem geforceerd te acteren. De ware leider is authentiek.”

Daar valt eigenlijk weinig aan toe te voegen. Evers: “In Nederland is Hockey een A-merk.” Laten we dat ook vooral niet vergeten. Nederland heeft veel vaker met Hockey zilver en zelfs goud behaald dan met voetbal. Met voetbal nog nooit goud. Nederland is een groot land in een kleine sport.

En toch als je ergens heel goed in bent, kan coaching en authenticiteit het verschil maken. Prachtig voorbeeld, Evers over Hockey!

Kijken naar de wedstrijden: Live Video Stream NOS Sport 24

Wedstrijdschema, samenvattingen, goals: Hockey NL

Electrisch rijden, Waterstof, Vincent Everts en Maxime Verhagen

Wat hebben die met elkaar te maken? Electrisch rijden en Vincent Everts, dat weten steeds meer mensen: hij maakt zich tegenwoordig ook verdienstelijk door zijn ervaringen met electrisch rijden met de wereld te delen via Twitter en zijn nieuwe website LeafPlan.

Ik heb onlangs na een bespreking -overigens over een geheel ander onderwerp- even naast Vincent plaats mogen nemen achter het stuur van zijn -tot de nok toe met electronica gevulde- witte Nissan. Wat een beleving. De trekkracht is fenomenaal terwijl de wielen geen enkele moeite hadden om het vermogen op het asfalt over te brengen. Je vraagt je meteen af wanneer Porsche met een electrische variant komt. Of Saab. Geen gek idee overigens, want daarmee zou Victor Muller meteen veel kunnen besparen op de inkoop van -de overigens geweldige- BMW-motoren. Ik zou Fisker of Tesla overnemen als ik Victor was, maar ik ben Voctor niet.

Volgens Vincent heeft Victor iets anders aan zijn hoofd, waar ik me, ik geef het toe, van alles kan voorstellen. Ik vroeg Vincent wat hij vond van Rebbl, een bedrijf in Groningen dat bestaande auto’s ombouwt naar electrisch. Gelooft hij niet in, deze Nissan Leaf kost slechts €35.000,-. Voor dat geld zou ik een mooiere auto kopen, maar daar is het Everts niet om te doen. En ombouwen is minstens zo duur, maar dan kan je wel in een classic beetle rijden. En daar is wel markt voor lijkt me.

Vincent en Marcus in een auto, twee mensen van het eigenwijzere soort. Levert mooie gesprekken op. Ik hield hem voor dat ik niet geloof in batterijen in auto’s. Waarom? Hieronder mijn argumenten.

Nadelen van betterijen in auto’s:

  • Batterijen zijn duur
  • Ze zijn zwaar
  • Chemisch afval
  • Opladen duurt ALTIJD langer dan (waterstof) tanken
  • Voor waterstof is een bestaande, dure, reeds bestaand maar ook miljarden verdiendende infrastructuur
  • Voor batterijen heb je een nieuwe, miljardenkostende infrastructuur nodig
  • Batterijen slijten: van de gemiddelde latop is de batterij na 5 jaar volledig versleten en moet worden vervangen (chemisch afval)

Klik op onderstaand plaatje voor een korte interactieve flash movie om te zien hoe zo’n zo’n infrastructuur werkt:

Vincent, minstens zo eigenwijs als ik, maar voorzien van iets meer marmer in zijn sokkel dan ik, was niet onder de indruk. Ik riposteerde nog dat het hebben van een bestaande infrastructuur van bestaande benzinestations, waar je nu al het veel gevaarlijkere LPG kan tanken, van belang zou zijn. Hij gaf geen milimeter prijs. Zoals wel meer mensen dacht Vincent in eerste instantie dat ik geloofde dat auto’s met verbrandingsmotoren op waterstof zouden gaan rijden. Dat kan wel, maar er kleven wat nadelen aan.

Ik geloof dat we in de nabije toekomst auto’s krijgen met een brandstofcel, die waterstof omzet in energie.

Een goed voorbeeld is een auto die dat al doet:

Lees verder op: Horizon Fuel Cell

Nu oordeelde Everts dat het gebruik van waterstof inefficient is. Dat mag zo zijn, maar de ervaring leert dat techniek er nu eenmaal voor zorgt dat de efficiency stijgt naarmate de jaren vorderen. Dat is zo in de ICT (wet van Moore) maar ook een bekend verschijnsel in de automotive industry.

En ik kreeg op 23 mei bijval uit onverwachte hoek: Maxime Verhagen kwam in onderstaande video met een pleidooi voor een electriciteitsnet waarmee mogelijk wordt wat in bovenstaande flash film wordt verbeeld.
Link naar interview met Verhagen:
Verhagen over nieuwe electriciteitsnet

Ik denk dat het met auto’s op batterijen zo’n beetje gaat als met zwart-wit Tv’s: De techniek voor kleuren-TV’s was er al, maar het was commercieel interessanter om eerste zwart-wit uit te brengen. En dat is natuurlijk lang door gegaan met breedbeeld, stereo, (quadrofonie was er al lang), dolby 5.1, plasma, LCD, LED en 3D. Ik herinner me ook nog de Kermit van KPN, kent u die nog? Maar ik dwaal weer eens af.

Dus straks staat heel Amsterdam vol met Amsterdammertjes 2.0 waarmee je de batterijen van je auto kan opladen terwijl je via een app op je Android Phone staat te kijken wanneer die file op de Overtoom en de Van Baerle nu eens oplost. Nooit natuurlijk, want straks kan iedereen met een electrische bak gratis langs de grachtjes parkeren. Dan toch maar weer shoppen zij Oger of een biologisch biefstukje bij de AH onder het museumplein halen. In Rotterdam doen ze aan die onzin niet mee, daar zouden Amsterdammertjes het straatbeeld tezeer vervuilen. Vovendien zijn de lijnen tussen de Coolsingel en de Europoort met alle gas- en olietanks van Shell zó kort, dat je binnen no-time waterstof kunt tanken bij de Shell op het Hofplein en bij het Shellstation aan de Maasboulevard.

Tot slot
De inefficiëntie van waterstof wordt goeddeels gecompenseerd doordat je de electrische energie erin kunt opslaan. Dat betekent dus, geheel in lijn met het betoog van Verhagen, dat je overschotten door windenergie (bij voorbeeld ‘s nachts) en overschotten aan energie van zonnepanelen kunt opslaan. Deze energie kan heel gemakkelijk worden vervoerd door tankwagens, of als electrische stroom door hoogspanningsleidingen nadat het waterstof weer in energie is omgezet.

De toekomst zal het leren (blauw tegeltje…)

Microsoft, Skype, Google & Nokia

In een eerdere post stelde ik dat de kansen van Microsoft’s Windows Phone operating software voor smartphones het niet zal winnen van iOS van Apple en Android van Google. De naam Windows alleen al. De generatie X, die je net zo goed de generatie “Windows” kan noemen, snapt het nog net, al hebben ook sommigen onder hen ervaren dat de eerdere versies van Wondows Mobile gewoon niet goed geschikt waren voor mobiel gebruik en iOS van Apple en Android hebben bewezen dat wel te kunnen. Laat ik vooral niet verzuimen Symbian van Nokia te noemen, wat nog steeds technisch en qua interface een uitstekend systeem is. “Windows” betekent “Ramen”. De gemiddelde Nederlander is zich daarvan wellicht niet heel erg bewust, maar het blijft een rare naam voor een mobieltje. Logisch dat Nokia in die naamgeving niet heel veel zin heeft.

Nokia heeft in het verleden laten zien soms voor de muziek uit te lopen. Zo waren er al jaren geleden de N800 en andere Nokia Tablets. De concurrentie had er nog niet van gehoord en de Iphone moest toen nog geboren worden. What went so terribly wrong?

De Nokia tablets hadden een groot beeldscherm en met de latere versies kon je ook gewoon bellen. Het besturingssysteem was gebaseerd op Linux, net als Android van Google. Nokia is verder gaan borduren met Maemoo en later Maegoo. LG wil dat platform nu adopteren terwijl Nokia lijkt te kiezen voor Windows Phone. Deze zet zal Microsoft een aandel op de mobiele markt opleveren van -zo schat ik- 20 tot 30% in 2013. Veel mensen zullen voor Nokia blijven kiezen en vertrouwen op hun ervaringen met Windows. De generatie X waarschijnlijk. Maar de generatie Y denkt daar heel anders over. en veel mensen uit de generatie X ook. Die lopen al rond met iPhones, Ipads en Ipods. Ze hebben geen laptop maar een hippe Macbook. Voor Microsoft zal de samenwerking met Nokia ongetwijfeld marktaandeel opleveren. Maar andersom?

Skype
Microsoft heeft Skype gekocht. Een briljante zet. In mijn business plan “Mobile VoIP” schreef ik reeds dat Mobile VoIP heel groot gaat worden. Kort daarna kwam de eerste aanbieder op de markt, TRINGG. Inmiddels is deze partij overgenomen door KPN. Slim gedaan van de mensen achter Tringg in Hoofddorp. Nokia had in zijn smartphones reeds een VoIP module ingebouwd. Ik gebruik deze en kan daarmee gratis bellen naar vaste nummers vanaf mijn mobiel. Ik heb daarmee ook virtuele kantoren in de grote steden tot mijn beschikking zonder een secretaresse in dienst te hoeven nemen.

Microsoft acquireert met Skype de mogelijkheid om aan zijn klanten een propositie te bieden op de mobiele markt. Daarbij valt te denken aan een geïntegreerde dienst van chat, mobile VoIP en mail. Echter, we moeten daarbij wel in ogenschouw nemen dat Iphone en Android van Google het zonder hebben gedaan. Overigens zijn de wijze waarop ze de mobiele markt hebben veroverd van Google en Apple niet te vergelijken. Apple spreekt overigens meer dan Android iets oudere mensen aan en iets meer vrouwen dan Android. Binnen Android zie je weer meer vrouwen met een Samsung dan met een HTC. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het “gevoel” van het merk. Samsung maakt al jaren lady phones, HTC is meer techy en jong. Apple is hipper.
Google & Google Talk
Google heeft met Google Talk nog niet MSN van de eerste plaats kunnen stoten maar het voorbeeld van ICQ laat zien dat het mogelijk is. Een van de vragen hierbij is, of het op Nokia’s Windows Phone toestellen mogelijk zal zijn om GMail en Google Talk als App te installeren. Kan dat niet, dan zullen veel oude Nokia/Gmail gebruikers afhaken. Kan het wel, dan kan Microsoft een groter aandeel in de smartphone markt veroveren, maar zal het marktaandeel van MSN messenger concurrentie ondervinden van Google Talk.

Maar Microsoft heeft nu twee parels op de Windows Phone kroon staan die elkaar enorm kunnen versterken: MSN & SkypeQua aantallen gebruikers zal dat nog wel groter zijn dan het aantal Gmail gebruikers in Nederland, maar de integratie van Gmail op Android toestellen kan daar snel verandering in brengen. Mijn aanname is dat de openheid van Android uiteindelijk zal bijdragen aan het succes ervan. China zal daarin ook een rol gaan spelen. Symbian zal binnen Nokia denk ik echter het onderspit delven tegen Windows Phone, hetgeen jammer is. Maar de geschiedenisboeken staan vol van de successen die geen succes werden. Tegelijkertijd is Skype een zo’n sterke merknaam en app, dat het wel eens zijn nieuwe moeder zou kunnen overvleugelen. Daarmee bedoel ik dat een eindgebruiker een iPhone, Symbian of Android smartphone kan bezitten, daar Gmail op gebruikt en Skype voor chat en VoIP. Dan is er voor Microsoft weinig meerwaarde in Skype. Google heeft een interessante integraal aanbod met Gmail, Google Talk, Google Docs, Google Calendar, Google Maps, Google Sites maar Microsoft volgt Google onder andere met Office 360.

Ik kan me nog een gesprek met een bankier in 1998 herinneren die zei dat er nooit een concurrent voor Alta Vista zou komen die groter zou worden. Over lineair denken gesproken…

Enkele feitjes:
1. Met meer dan 85% marktaandeel is Hotmail veruit de meest gebruikte webmail dienst is in NL.
2. In een gemiddelde maand loggen 7,7 miljoen Nederlanders in op Hotmail en wereldwijd zijn dat er 369 miljoen.
3. Meeste unieke bezoekers (!):
– 1. Facebook
– 2. Google
– 3. MSN
– 4. Youtube
– 5. Hotmail
4. Aantal users (2010)
MSN/Hotmail/Live: 369 Miljoen
Yahoo: 270 miljoen
Google Mail: 170 miljoen
AOL: 60 miljoen

KPN “Kon trends niet bijbenen”

Bovenstaande titel is een quote uit het FD van vrijdag 22 april 2011. Volgens het artikel komt de uitspraak uit de mond van CEO Eelco Blok. Nu is een en ander uiteindelijk aanleiding voor een massaontslag.

In mijn observatie zijn hier twee dingen aan de hand.
1. Het massaontslag wordt gerechtvaardigd met tegenvallende resultaten.  Op zich is snijden in de kosten altijd begrijpelijk bij tegenvallende resultaten. Maar is het ook de structurele oplossing? Wordt het probleem, KPN “Kon trends niet bijbenen”, hiermee opgelost? Nee.

2. De strategie en meer specifiek de propositie op de mobiele markt dient te worden aangepast. Wat is hier namelijk het geval?

De afgelopen 5 jaar heeft mobiel internet een enorme (technologische) ontwikkeling doorgemaakt en daardoor een enorme vluvht genomen. Was dit voorspelbaar? Ja, nogal. De parallellen met “gewoon” internet zijn overduidelijk. De eerste mobiele internet proposities van de mobiele aanbieders waren heel logisch. Mobiel internet was schaars, de bandbreedte laag en de vraag klein. Dus de prijs was vrij hoog. heel logisch. Dat had ook alles te maken met het feit, dat mobiel internet een optie, een extra toevoeging was. En juist dat is aan het veranderen. Aan een optie verdient een aanbieder een kleine extra. Maar mobiel internet heeft de basisfunctie van de mobiele telefoon verdrongen en zal dat in de nabije toekomst in grotere mate en bij een steeds groter publiek doen.

Dat komt door de technologische ontwikkelingen maar daarin zijn veel mensen -terecht- niet geïnteresseerd. Het gaat erom wat mensen daarmee doen. En dat is veel: “op mobiel internet dingen opzoeken (“Googlen”), chatten/pingen/msn-en, hyven, linkedin, beleggen, reserveren, adressen opzoeken, navigeren, het weerbericht bekijken, bankieren, openingstijden opzoeken en last but not least: e-mailen. De meest opvallende mogelijkheid die in het FD-artikel wordt genoemd is VoIP of Skype. De mogelijkheid voor mensen om met elkaar te bellen over een dataverbinding. En daarmee heeft mobiel internet zich definitief in het centrum van mobiele telecom gepositioneerd. Want bellen was en is met afstand het allerbelangrijkste voor de operators als je kijkt naar omzet uit mobiele telecom.

De oplossing die CEO Eelco Blok van KPN aandraagt is als volgt. De klant dient extra te gaan betalen voor de mogelijkheden om over mobiel internet te chatten, pingen, VoIPen en mobiel TV te kijken of video te streamen. Dat is een oplossing. Een oplossing dat uiteindelijk zal leiden tot een propositie waarin de verhouding mobiel bellen ten opzichte van mobiel internetten omgekeerd zal zijn: in de nabije toekomst is mobiel bellen een veel kleiner gedeelte van mobiele telecom dan mobiel internet. Ook hier dringt de vergelijking met de vaste verbinding op. En de verhoudingen zullen zowel qua gebruik als qua inkomsten volledig omgekeerd zijn en misschien nog erger. KPN neemt hiermee echter wel een risico als KPN niet tegelijkertijd zich technisch en qua propositie gaat voorbereiden op de nieuwe werkelijkheid. De logische stap van een van de concurrenten zal namelijk gaan zijn om abonnementen te gaan aanbieden die volledig op mobiel internet zijn gebaseerd. mobiel bellen wordt dan een back-up, een extra of een premium, want betrouwbaar. Maar de omzet uit mobiel bellen zal een veel kleiner gedeelte zijn dan de omzet van mobiel internet.

Ik zou derhalve een model ontwikkelen waarbij de kosten van een mobiel data-abonnement afhankelijk zijn van het gekozen belplan. Het komt er dan op neer, dat je per minuut bellen een lager tarief betaalt als je een duurder mobiel internet-abonnement hebt. Dat is namelijk omgekeerd aan de huidige probleemstelling van KPN: Duur mobiel bellen, goedkoop mobiel internetten (en VoIPen)

In het vroege voorjaar van 2009 schreef ik in mijn vrije tijd, toen ik bij Yes Telecom werkte, een short business plan dat zelfs geheel gebaseerd was op VoIP over mobiel internet. Ik onderzocht zelf de technische haalbaarheid en de commerciële wenselijkheid. Beiden gaven groen licht. Opvallend was zelfs dat bestaande klanten als ze wilden al bijna gratis konden bellen over mobiel breedband met hun mobieltjes en daarmee duizenden euro’s per jaar konden besparen. Ik zette zelfs een propositie op papier waarin commercieel interessante proposities werden opgenomen. Yes telecom had in die tijd inmiddels een vaste VoiP aanbieder gelanceerd voor de zakelijke markt: Dean Connect. Uiteindelijk belde een van de eigenaren van Yes Telecom me op een vrijdagmiddag op om te vertellen, dat hij juist hiervoor de VoIP provider had opgericht. Terwijl hij twee manden ervoor ook zei, dat de tijd nog niet rijp was. Een middle manager observeerde een en ander met argusogen en riep dat het een belachelijk plan was. twee maanden later verscheen er een persbericht op mijn beeldscherm van een bedrijf, dat precies mijn businessplan had uitgevoerd: mobiel bellen, volledig gebaseerd op mobiel internet.  Inmiddels is Yes Telecom overgenomen door KPN.

Ik zeg niet dat de tactiek van KPN om extra geld te vragen voor specifieke datadiensten, zoals video streaming, chatten en VoIP, geen goed idee is. Ik zeg wel waar dat uiteindelijk toe leidt. En ik vraag me openlijk af of KPN niet beter zou kunnen inspelen op de trend en anticiperen op de nieuwe werkelijkheid. De huidige tactiek zal er op de middellange termijn namelijk voor zorgen dat de inkomsten op mobiel internet afnemen omdat consumenten en zakelijke gebruikers, die de specifieke mobiele internetdiensten willen afnemen, zullen overstappen naar de concurrent.  Daardoor zullen de inkomsten van mobiel bellen ook licht afnemen. Oplossing: bezuinigen door gedwongen ontslagen?

Op de langere termijn wordt het problematischer. De inkomsten uit mobiel bellen zullen definitief dalen. En dan komt de point of no return snel in zicht. Namelijk het  moment, waarop de klant naar de concurrent overloopt en de concurrent mobile VoIP als dienst aanbiedt. kan KPN de inhaalslag dan nog maken?

Yes telecom heeft er niets mee gedaan. KPN?

What is the New Way of Working (NWW / HNW) -and what not?

IBM’s Tom Watson Sr, viewed people as the most important asset of his company. In The Netherlands, Eckart Wintzen’s BSO applied the New Way of Working (NWW) in the eighties.

NWW requires an open-minded, result driven business culture and organizational ethics. Essential is the fact that processes and management style are adapted to this result-driven mentality. NWW is not a goal in itself, but then again neither is controlling people. Why would you control actions of people if you can focus on controlling RESULTS? Would you like your people to be pro-active? You get your people to be pro-active by enabling them to grow and to take responsibility for their actions. Control their results, not their behavior.

A coach challenges people to decide and act, based on an individual’s personal responsibility and consciousness, within clear boundaries.

And that’s also what NWW is all about. The key factor is results. That’s why NWW not only regards profit, it also regards how you spend your resources like money, energy and time, wasted by commuting for example.

I can work virtually anywhere. I like to be measured by financial, social and ecological results. I believe I should challenge people to be more (time) efficient, productive and as a consequence, more happy!

How would you value people that manage themselves, that feel responsible for their projects, that use chat, e-mail, mobile Internet and social networks for their own productivity as well as for the company’s benefit? The place where people work is irrelevant as long as they communicate effectively. You as a manager or leader would get the bird’s eye view and what would you like better than that?

Coach your people for they will grow, show responsibility and they will do whatever it takes to reach their goals -and yours.
———————————————————————-
Note: I wrote this 300 word-essay during the FD Career Challenge 2011 that resulted in me being one of the 50 finalists. I was rewarded with a mini-MBA at Nyenrode Business Universiteit.