Ik zie steeds meer iPads bij mijn klanten. Met belangstelling woonde ik
dan ook een presentatie bij om te horen en zien wat de actuele stand van zaken is op het gebied van Apps, iPads en tablet PC’s. De presentatie was zeer overtuigend en toonde hoe de iPad de manier waarop we werken, besluiten nemen en besturen in toenemendemate wijzigt.
De iPad is opvallend genoeg meer een concurrent van papieren rapporten en online beschikbare informatie dan van de bekende laptop, die vaak wordt ingezet bij de presentatie en bespreking van cijfers binnen een organisatie. Vergaderingen zullen meer onderbouwd zijn van actuele feiten en zaken kunnen sneller besproken worden omdat de gegevens die men bespreekt direct beschikbaar zijn en er ook mete en “ingezoomd” kan worden op details van de gegevens. Niet verrassend dat deze ontwikkeling met bijzondere aandacht moet worden gevolgd. Het is niet nodig dat de bestaande systemen worden aangepast omdat de gegevens die reeds in verschillende systemen beschikbaar zijn worden ontsloten en visueel beter gepresenteerd kunnen worden een app. SAP gaat binnen ruim een jaar 20 duizend medewerkers voorzien van een iPad en bij MicroStrategy heeft meer dan de helft van de medewerkers alleen iPad. Het enorm groeiende aantal apps alleen kan niet overtuigen. De uitdagingen blijven voor IT-afdelingen de juiste en up to date data te leveren voor de Excecutive Dashboards en Business Intelligence-rapporten, zodat medewerkers op verschillende niveau’s effectief met deze gegevens kunnen samenwerken.
Google Android en Microsoft
Maar Google Android en Microsoft Windows-platforms komen eraan. Hoe gaan zij zich waarmaken op deze markt=3F Immers, het is duidelijk geworden dat niet het besturingssysteem leidend is en inmiddels ook niet de browser die men gebruikt. Het gaat om de app en de effectieve gebruiksvriendelijkheid ervan. Dat betekent dat het succes van de Ipad ook zijn grootste bedreiging is. Iedereen kan zelf een app bouwen of laten bouwen, onafhankelijk van besturingssysteem, browser of hardware.
Dat de Tablet PC, wat een iPad nu eenmaal is, een hoge vlucht gaat nemen is duidelijk. En dat komt omdat hiermee een betere manier van werken en een effectievere manier van overleg mogelijk zijn. Maar nu is reeds een ding zeker: niet alleen Apple zal va deze ontwikkeling profiteren. Het lijkt ons verstandig serieus de ontwikkelingen rondom de iPad en meer in het algemeen de tablet PC te volgen. Hier links afgebeeld de nog niet in Europa verkrijgbare U1 van Lenovo op Android, een ware iPad concurrent. Zowel als Android Tablet te gebruiken als in laptop modus met Windows.
Wat gaat er nu werkelijk binnen de organisatie veranderen?
Lost de tablet PC problemen op? Met andere woorden: het apparaat zelf verandert niets. Je moet ervoor zorgen dat de organisatie reeds klaar is voor een nieuwe manier van werken.
Open Source
Vroeger kocht je een softwarelicentie in om uberhaupt een softwarepakket te mogen gebruiken. En dan had je nog geen letter op je toetsenbord aangeslagen. Dat is nu anders. Je kunt de software downloaden en gebruiken Wil je vervolgens iets custom made gewijzigd hebben, dan zoek je een Open Source partner die je wensen kan vertalen in een maatwerk oplossing. Eigenlijk heel logisch. Een ander groot voordeel van open source is dat de gebruikte technologie open en niet proprietary is. Dat is logisch maar we vergeten nog wel eens wat voor enorm voordeel dat oplevert. Je kunt de systemen daardoor veel gemakkelijker koppelen. En die koppelingen, daar verdienden de “oude” leveraniers vaak enorm aan. Een praktijkvoorbeeld is dat SMS berichten van telecom aanbieders relatief duur zijn. Dat komt precies door bovengenoemde.
New Knowledge Club
Op 7 April was er de maandelijkse bijeenkomst van de New Knowledge Club
(http://www.newknowledgeclub.nl/) in de Faculty Club van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Spreker was Peter Sieben, partner bij Beacon. Hij deelde met ons zijn kennis en ervaring over
Brand Management. Interessante conclusie is dat zo ongeveer alles wat we weten over branding aan het veranderen is. Ik zag veel zaken terug die ik in mijn business plan over One-To-One marketing en interactieve multimedia in 1998 schreef. Het is heel fascinerend om te lezen hoe onze wereld verandert. Wie had gedacht dat de huidige jeugd in rap tempo steeds minder TV kijkt=3F Dachten wij niet dat TV een medium was voor de jeugd=3F Nee, de huidige aanstormende generatie hecht nauwelijks aan massacommunicatie. Zij vinden één op één contact veel belangrijker, kijken naar wat mensen in hun peer-group interessant vinden, willen informatie zien en lezen op tijdstippen dat het hun uitkomt. Tevens dienen de boodschap en de achterliggende waarden ertoe te doen, anders loopt de jonge consument weg. Ook verschilt de doelgroep per tijd en locatie, als je al van een doelgroep kunt spreken.
De New Knowledge Club is een prachtig platform van mensen die hun kennis en kunde delen, waar de discussie niet uit de weg wordt gegaan. Een aanrader! |