Oplaadpalenbeleid. Een mooi scrabble woord. Maar er gaat een wereld achter schuil met merkwaardige anekdotes, bijzondere reacties en eigenaardige parkeeracties.
Vandaag was ik op verzoek in gesprek met “twee mensen uit Den Haag”. Ik noem even maar geen namen en rugnummers. U begrijpt wel waarom. Het verzoek was om even van gedachten te wisselen over oplaadpalenbeleid. Ik ontving hen in het gemeentehuis van Oegstgeest.
We konden het niet tot een uur beperken. Dat komt doordat er nogal wat mythes zijn, veel dingen fout gaan bij besluitvorming en uitvoering en omdat er behoorlijk wat aannames rondvliegen. Een bloemlezing.
- Batterijen, die slijten toch heel erg?
– Nee, allesbehalve. een benzinemotor, DIE slijt erg hard. - Maar een oplaadpaal, dat is toch een privéparkeerplek?
– Nee, iedereen kan en mag er laden. Heb je geen stekkerauto, dan heb je er niets te zoeken. - Maar als een parkeerplek wordt geserveerd voor stekkerauto’s, dan onttrek je een parkeerplek aan de voorraad openbare parkeerplekken. – Nee, iemand vraagt een oplaadpaal aan. Diegene parkeerde eerst zijn of haar benzine- of dieselauto op een willekeurige plek. Nu is die auto weg en in plaats daarvan staat er een stekkerauto. Ja, die staat dan wel meestal op die ENE plek, bij de laadpaal.
- Maar die elektrische auto’s die blijven veel te lang bij een oplaadpaal staan.
– Grappig genoeg hoor je dit argument heel vaak van mensen die niet in een stekkerauto rijden en zelden van mensen die elektrisch rijden. De praktijk leert dat mensen daar behoorlijk sociaal mee omgaan. Als je ergens komt, waar bij een oplaadpaal twee auto’s staan te laden dan begrijpt men dat heel goed en zoek je een andere paal. Staan er twee benzineauto’s, dan is dat heel erg vervelend. - Moeten we handhaven op volgeladen batterijen?
– Nee, dat is om meerdere redenen niet handig en onuitvoerbaar. Als een auto ‘s avonds laat aan de paal wordt gehangen en om 07:00 ‘s ochtends vol is en om 08:30 loopt er bij wijze van spreken een handhaver langs, wat dan? Misschien was die batterij pas 3 minuten geleden vol? Het is niet te controleren. En mensen gaan daar redelijk mee om. Vaak halen mensen hun volle auto weg en soms heeft men daar de tijd niet voor of zijn alle andere parkeerplekken vol. Pech. - Oplaadpalen verhogen de parkeerdruk.
– Dat is slecht zeer beperkt waar. Meestal verkoopt men de benzineauto en koopt men er een stekkerauto voor terug. - Kunnen we niet beter klusters maken of allemaal gaan snelladen langs de snelweg?
– Nee, hoe meer verspreid, des te kleiner de kans op overbelasting van het elektriciteitsnet. gebruik het principe “paal volgt auto”. Zet ze neer waar de behoefte is. Bovendien is ‘s nachts laden heel voordelig voor onze netstabiliteit. Langs de snelweg komen er te snel files bij laadstations. “in de wijk laden” is dus een goede zaak. - Die borden met “P alleen voor opladen elektrische auto’s”
– Ja, die zijn lelijk. Oegstgeest plaatst per parkeerplek een bord, dus soms twee borden per oplaadpaal. Onnodig duur en onnodig lelijk. Ik bepleit een regeling in de APV met allen een sticker op de oplaadpaal en een kruis op de parkeerplek.
Zo, dat was even een zeer korte samenvatting. Wordt vervolgt!